čtvrtek 22. prosince 2011

Výjimečný ve své průměrnosti

Existují lidé, kteří jsou v něčem dobří a existují lidé, kteří v tom, či onom přímo vynikají. Ten je dobrý herec, ten je vtipný komik, ten hezky zpívá, ten pěkně hraje na nějaký nástroj, ten je dobrý sportovec, ten má šikovné ruce a vyrobí, nebo opraví cokoliv. Ten je obětavý rodič, ten dobře vaří, ten je chytrý a inteligentní, ten překrásně maluje, ten dobře vypadá, ten je všemi oblíbený, ten je výjimečný politik, ten vymyslel toto a ten objevil tamto. Přijde mi, že celý život hledáme něco, v čem bychom mohli býti dobří. Někdy nás na to přivede náhoda, někdy k tomu cíleně směřujeme a někdo má dar a prostě to umí.
Na každého takového člověka ale připadá mnoho naprosto průměrných a v ničem nevynikajících lidí. Jsem takovým člověkem a už se nebojím to říci. Nemá cenu si nic nalhávat. Za války bychom byli potrava pro děla a při hrozbě zániku světa by nás na archu nikdo nevzal. Snažíme se ze dne na den žít svoje průměrné životy a obdivujeme ty, co něco umí a tiše jim závidíme. Nikdy po nás nebude nic pojmenováno, nebude se o nás nikdo učit, nevyrobíme nic, co by zde zůstalo i generace po nás, nikdo na nás nebude vzpomínat jako na někoho výjimečného.
A protože ještě nemáme dost, tak nám naší průměrnost všichni denně připomínají. Kdykoliv jdeme na koncert, nebo nějakou výstavu, kdykoliv si zapneme televizi, tak vidíme jen „ty druhé“.
Ano, jsem „těm druhým“ vděčný, protože já bych nikdy na dřevěné lodi nejel hledat další světadíl, já bych nikdy netrávil celý dny v laboratoři s nebezpečnými látkami, já bych hluchý neskládal žádné symfonie, ale ty bych samozřejmě neskládal ani s perfektním sluchem. Já bych také nedřel celé dny jako hovado v posilovně, nebo na hřišti.
Jsem ve své průměrnosti vlastně důležitý. On by vás jinak neměl kdo obdivovat a vám by chyběl motor do další práce a dřiny. Nepovyšujte se nad nás, protože my jsem ti, co kupují vámi vynalezené věci, my jsme ti, co chodí na vaše koncerty, výstavy a sportovní utkání. My jsme ti, co čtou vaše knihy a básně.
Jsme miliardy ovcí, jsme miliardy tupých tažných zvířat, jsme miliardy bezcenných, tak nás moc neserte. :-))

4 komentáře:

  1. Ty to za nás umíš tak pěkně napsat - jako nikdo druhej;)

    OdpovědětVymazat
  2. Honzíku, Tebe, jako nejchytřejšího člověka, kterého znám, jsem samozřejmě mezi nás nepočítal. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já si nemyslím, že jsi průměrný. Co to je? Lucie Bílá ani Dan Landa nejsou schopni denně chodit do práce. Myslím takovou ve fabrice. Já si nesmírně vážím lidí, kteří dovedou stát celou šichtu u pasu a nebo vstávají každý den ve dvě ráno a pečou rohlíky, abych já je měl v pět ráno čerstvé na krámě. Vážím si jich, protože já toho nejsem schopen. Děkuji Vám operátoři a pekaři, neboť já bych bez Vás v tomto světě zemřel. Nejsi průměrný.

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat