neděle 10. června 2012

Šmejdi


Četl jsem si dnes v Lidovkách o chystaném dokumentu, který se jmenuje velmi příznačně Šmejdi. Rozhovor s autorkou zde a zde.
Zabývá se nátlakovým prodejem a protože se prodejem živím i já, tak mě toto téma velmi zajímá.
Dnes a denně se setkáváme s nátlakem na koupi kdečeho. Na ulici Vás zastaví člověk, který má slovo po slovu naučené co říkat. Za minutu na Vás vychrlí tolik slov, že to skoro nestačíte vnímat. Do ruky Vám strčí několik superlevných věcí a říká o sobě, že je blázen, když Vám to prodává tak levně. Ve skutečnosti Vás ale podvědomě nutí, aby jste si to mysleli o sobě, když to za ty peníze od něj nekoupíte.
Další způsob je postávat někde u vchodu, nebo tam, kde je velký pohyb lidí a hrát jim na city. Přispějte na opuštěné děti, přispějte na psy v útulku a tak dále. Minule mi dokonce řekl, že minimální příspěvek je 50 korun. Co to jako má být?! Každopádně, když si spočítáte, kolik stojí celodenní postávání kohokoliv, zjistíte, že i kdyby tyto příspěvky byly skutečně pro opuštěné děti, tak když si z nich ten postávající odebere odměnu, tak se  k opuštěným dětem dostane hodně málo, ale spíš vůbec nic.  
Podomní prodejci, to už je jiné kafe. Neváhají Vám narušit intimní zónu a klepat na dveře. Hodně chodí s nabídkami na výhodné tarify. Mobilní operátoři si tyto společnosti najímají a když se provalí nějaké nekalé obchodní praktiky, tak se od nich distancují. Chytré. Tyto společnosti dostanou od operátorů telefonní čísla a volají a volají. Minule mi volala nějaká paní a nabízela mi ke stávajícímu  tarifu ještě nějakou super službu navíc. Hned na začátku jsem jí řekl, že mám služební telefon a že i kdyby mě ta nabídka zajímala, nemůžu s tím nic dělat. Ale ona pokračovala dál, protože má v manuále první odmítnutí automaticky ignorovat. Když se mi jí to podařilo zopakovat asi potřetí, konečně pochopila, že jí nemůžu pomoci.   
Ale absolutně nejhorší způsob, je agresivní a nátlakový prodej na tzv. předváděčkách, o kterém bude i dokument Šmejdi. A šmejdi to skutečně jsou, protože sebrat skupinu lidí, uzavřít je někde, odkud nemůžou utéci a drtit je, dokud neřeknou ano, je zhovadilost a s korektním prodejem to nemá nic společného. Zesměšňují Vás, když jste proti, vyhrožují Vám a tlačí a tlačí. Jak se takový člověk může každé ráno podívat na sebe do zrcadla?! Jak si toto sám v sobě ospravedlní?
Na druhou stranu žijeme v době, kdy je obrovská převaha nabídky nad poptávkou a tak se výrobci čehokoliv snaží prodat své výrobky jakýmkoliv způsobem. Je to smutné, ale svým způsobem i  pochopitelné. Já si osobně myslím, že pokud máte kvalitní výrobek za přiměřenou cenu, zákazníka si vždycky najde i bez těchto šílených praktik.
Prodej jako takový je ale v pořádku. My, ve své práci volíme systém „uspokojování potřeb“. Každá společnost se při své výrobě setkává s poptávkou po různých komoditách. Já zjišťuji co zrovna potřebují a tuto potřebu se snažím (pokud to patří do našeho portfolia a pokud je to v mých silách)  uspokojit.
Je to jediný způsob, u kterého je možné se zákazníkem dále spolupracovat, protože jen spokojený zákazník se vrací a dobrý obchod je pouze ten, když jsou všechny strany spokojeny.  

2 komentáře:

  1. Tohle je opravdu skupina lidí, kteří se asi ani jinak nazvat nedají.
    Když pominu ty opruzníky u pokladen v marketech ... nedavno tam zrovna byli a slečna ke mně přistoupila a aniž by se zaptala, jestlůi mám čas a chuť jí odpovídat na anketní otázky, spustila svůj snénař a byla strašně překvapená, ba dotčená, že jsem ji docela rázně utnul a sdělil jí, že nemám čas!! Ne, ani 2 minuty, slečno !! ... takže mimo těchto, mi jako nejhrubší a nejdrzejší způsob přijde volání v neděli po obědě, jestli nechci to a to. Že jim to fakt nepřijde nehorázný, otravovat někoho o víkendu po telefonu. Tyto dámy většinou nestihnou ani dokončit větu, jak rychle jsem s nima hotov. Nemám čas ani teď, ani později.
    Tady jsem opravdu hrubý a nepříjemný. Je to totiž naše jediná obrana, znechutit jim tehle druh byznysu, že třeba radši přejdou na jiný.
    Naše jediná možnost je řešit to tímto způsobem a naučit to i naše děti. Na drzej pytel, drzá záplata!!! Dobytci nevychovaný! :))

    Bicci

    OdpovědětVymazat
  2. Napadají mě tři obrany:

    "Jistě, mám čas, ale ne na Vás."

    "Já mám taky nabídku pro vás. Vyslechnete si ji? Ne? Tak to není fér - proč bych měl potom poslouchat já tu vaši?"

    "Nemám zájem o ŽÁDNÉ nabídky - výhodné či nevýhodné - nerušte mé kruhy."

    OdpovědětVymazat