čtvrtek 7. července 2011

Lidice

Minulý týden jsem byl v kině na Lidicích a nedá mi to, abych se k tomu filmu nevyjádřil. Záměrně jsem počkal několik dní, než napíšu tuto recenzi, protože jsem čekal, zda se můj názor po vychladnutí a s odstupem, nezmění.
Upozorňuji, že nehodnotím příběh Lidic, který byl bezpochyby tragický. Píšu pouze o filmu jako takovém.
A byl to děs! Byla to dvouhodinová čirá nuda. Nemělo to nápad, spád, prostě nic. Pochopil jsem samozřejmě pokusy o vykreslení postav, jejich příběhů, nahlédnutí do jejich životů, aby nám jich pak bylo náležitě líto.Tento prvoplánový pokus vyzněl neuvěřitelně chaoticky a zoufale. Nedokázal jsem se k ani jedné postavě dostatečně přimknout a vcítit se do ní. Proto se mnou jejich pozdější popravy nic nedělaly. Tvůrci filmu si zřejmě mysleli, že fakt, že se jedná o skutečný příběh, postačí k tomu, aby vzbudil i bez toho dostatečné emoce. Dovedu si představit tento film sestříhaný do hodinového hraného dokumentu. Výsledek na mě by byl asi stejný. Viděl bych, jak se to stalo, co tomu předcházelo a pak bych šel domu a o těch hrůzách a osudech skutečných obyvatel Lidic přemýšlel .
Další kapitolou, a možná to s tím i souvisí, jsou herecké výkony. Zde šlo o vyloženě špatný výběr a to od začátku až do konce.
Možná chybně, ale neodpustím si tento film srovnávat se Schindlerovým Seznamem. Téma Lidic je stejně silné jako téma Oscara Schindlera, ale Spielberg ho prostě geniálně zpracoval. Už je to nějakou dobu, kdy jsem to viděl, ale některé scény si pamatuji dodnes a stále mi při vzpomínce na ně běhá mráz po zádech. Kdykoliv se na něj rád podívám, i když zrovna patří k těm, na které musí být určitá nálada. Lidicím se do budoucna budu snažit už jen vyhnout.

2 komentáře:

  1. Jak jsem naznačil u Páji, myslím, že lepší, než filmově vykrádat zdánlivě zapomenuté národní tragedie, je lepší třeba si o nich něco zjistit, zamyslet se nad nimi... dobře, člověk někdy potřebuje ty emoce třeba i nějak umělecky vyvolat, ale myslím, že u Lidic pro mě nemůže nic trumfnout Památník dětských obětí války...
    http://j-lo-mour.blogspot.com/search?q=lidice

    OdpovědětVymazat
  2. Neřekla bych vykrádat. Nejvíc podle mě sedí slovo zfilmovat.

    Ten příběh je natolik silný, že jakékoliv zpracování pro mě nemůže být "dvouhodinovou čirou nudou". Co stavíme výš? Obsah nebo formu? Vždycky to souvisí.

    U mě z tohoto období naší doby nikdy nic nevyvolá emoce víc než výborně natočený dokumentární film Zapomenuté transporty do Estonska, které jsem měla možnost shlédnout a následně besedovat s jejich autorem. Vyvážená forma i obsah. Ženy, které pláčou...radostí, ze vzpomínek na chvíli, kdy jakožto osvobozené dostali jídlo (myslím, že bramborovou kaši). Tyhle jediné slzy snímku nezapomenu.

    Kdo si myslí, že viděl Lidice a pochopil, pro toho je dobře, že viděl aspoň je. Ostatní si zjistí, zamyslí se a pro ně je dobře, že dostali impuls.

    Jinak taky názor zde: http://www.laco.cz/897313-lidice.php

    Abee

    OdpovědětVymazat