středa 17. března 2010

KLDR


Nedávno jsem koukal na dokument Vítejte v KLDR a chtěl bych se podělit o nějaké dojmy, které z něho mám. Předně nějaká fakta.
KLDR je stále oficiálně ve válečném stavu s Jižní Koreou.
Hranice mezi těmito dvěma státy je nestřeženější na světě.
KLDR má 4 největší armádu na světě a jaderný program.
Vládne tam totalitní komunistický režim.
KLDR má 23 mil. obyvatel a rozlohu 120540 km čtverečních
Jěště chci říct že jsem taky nedávno viděl nějaký dokument z Jižní korey, která je tak nějak plná. Pamatuju si že tam nejsou vesnice a ani něco jako za městem. Je tam velké zalidnění a z jednoho města vjedete hned do dalšího města. Pro srovnání počet obyvatel v Jižní Koree je 48 mil. a rozloha je 98480 km čtverečních.
Naproti tomu KLDR působí jako oblast černobylu. Hned na začátku dokumentu, mě překvapila jízda autobusem po úplně prázdné asi 5ti proudé dálnici. Soukromé vlastnictví aut je tam zakázáno. Je tam celkově neuvěřitelně prázdno a klid.
Nebudu se tady rozepisovat o dokumentu, který si mužete v klidu prohlédnout tady. O čem se chci zmínit je reakce turistů, kteří litovali obyvatele KLDR. Dokonce i kamarád, který mi poslal odkaz na dokument se zmínil něco ve smyslu ať jsme rádi že žijeme, kde žijeme.
Já si to ale nemyslím. Nemyslím si že jsou obyvatelé nějací chudáci. Ano, mají jen jeden program, žádné počítače a žádnou zářnou budoucnost. Ale opravu je to naše pachtění-se za penězi, slávou a uznáním něco lepšího? Kolikrát mám sto chutí odstěhovat se na venkov, mít vlastní pole, domek a jednodušší život. Důležité je, že oni nevědí co jim náš svět může nabídnout. Tím pádem se tím netrápí. Věří že jejich zem je oáza míru v jinak zkaženém světě a tak jsou rádi a vděční za to co mají.
Kdybych si mohl vybrat, jestli žít v přeplněné, rychlé, ekonomicky silné Jižní Koree, nebo v klidném a celkově asi o tisíc kilometrů za hodinu pomalejším KLDR, tak nevím co bych si vybral. Rozhodně je ale nelituju.

11 komentářů:

  1. Tak tentokrát s Tebou budu hrubě (ale slušně :)) nesouhlasit. Dokument Vítejte v KLDR je bezesporu zajímavej počin,skvělej dokument, kterej poukazuje na určité aspekty sevrokorejského režimu. Bohužel kromě průvodců-agentů tam z režimu jako takového moc negativního na světlo boží neprosakuje a proto si mohl nabýt takového dojmu. Niméně i tak mne spojení "oáza míru" a KLDR pškně zvedlo ze židle :)
    Pravdou je, že příliš informací o KLDR k dispozici neni, ale to neznamená, že nejsou žádný. Člověk v tísni, v rámci projetu Jeden svět na školách distribuuje dývko s názvem Současné nedemokratické režimy, na kterým je i dokument s názvem Severní Korea, jeden den života. Bohužel se obávám, že se k němu nedostaneš, protože se nedá koupit ve volným prodeji, ale právě tento dokument by Ti otevřel oči. Dám na konec komentáře odkaz na stránky projektu, kde je metodická příručka ke stažení, kde je několik příběhu ze života v KLDR, možná pochopíš... Jo a taky existuje docela zajímavá knížka, o americkým vojákovi, kterej někdy v 60. letech při hlídce zdrhnul do KLDR a pak tam musel 40 let žít, takže lze tvrdit, že má informace z první ruky. Pokud mě poženeš k zodpovědnosti, tak se až půjdu do knihovny mrknu, jak se jmenuje...

    Tak snad ještěten odkaz:
    http://jedensvetnaskolach.cz/download/pdf/jsnspdfs_308.pdf

    OdpovědětVymazat
  2. Přesně tak, Martine. Upřímně vůbec nedovedu pochopit, že jsi něco takového napsal, Pavlíku. A hrozně me to mrzí vzhledem k naší nedávné minulosti. A ještě víc mě to mrzí, protože Tě to, co dnes máme dovedlo k těmhle myšlenkám. Že jsme tu svobodu asi špatně pochopili a uchopili a teď nemáme co s ní a myslíme si, že jí nemáme, protože na nás neustále něco ze všech stran tlačí a doléha, ať to nazveme jakkoliv, konvence, společenské tlaky, něco kolem je špatně... Ale je to skutečně špatně? Není to prostě jenom ještě normální? Ne krásný a úžasný, ale kde na tomhle světě je? Navíc existuje volba. Třeba omezená. Někteří sociologov říkají, že svoboda neznamená moct si vybrat z nabízených možností, takhle bych chtěla svobodu chápat já a brát jí tak. Ze dvou nabízených možností si vybrt tu třetí, jestli Ti za to ten tlak teda stojí a jestli ne... Tvoje věc...
    Martinovi děkuju, za osvětu, kterou páchá :D V e škole i tady. Řekla jsem to několikrát a řeknu to kdykoliv znovu: Jeho semináře mají smysl a měli by je absolvovat snad všichni...aspoň všichni gympláci určitě...
    Jinak Pavlí, neber to proím jako útok... Spíš jako tok myšlenek, který vyvolal tenhle článek...

    Abee

    OdpovědětVymazat
  3. Já naopak chápu, že jsi něco takovýho napsal a v teoretické rovině je to absolutně správná myšlenka. Já jsem tuhle otázku řešil ve vztahu k buddhismu, ke kterýmu se tak nějak opatrně hlásim a k němuž stále silněji inklinuju. Pro buddhistickýho micha žijícího v klášteře v Nepálu je "stašně jednoduchý" nepáchat zlo, nezávidět, nepomlouvat, ale kdyby žil v naší malé, milé republice, tak by to tak jednoduché neměl... A pak mi to myslim došlo - to, že je mnichem je odměna za to, že kdysi dávno žil v nějaké takové zemičce plné záistivců a te´d žije v kláášteře proto, aby snáze dosáhl osvícení a ukončil svou pouť k osvobození...

    Aplikace této myšlenky na KLDR pramení dle mého názoru jen a pouze z neinformovanosti, což lze napravit a já věřim, že kdyby se autor dostal k tomu druhému dokumentu, kde by mimo jiné viděl i výplach mozků ve školce, že by svůj názor změnil... Ale i ta kníža, na kterou jsem poukazoval lecos napoví a tak se pokusim si na to vzpomenout a hodit sem její název :)))

    OdpovědětVymazat
  4. Ano, zřejmě ta myšlenka pramení z nedostatečné znalosti prostředí, které nelze snadno zmapovat, ale mě mrzí (není to výtka, ale lítost) ta myšlenka a její původ... Proč člověka žijícího v postkomunistický zemi vůbec taková myšlenka napadne? Ten článek se ptá - Co je víc (líp?)? Naše "svoboda konzumu a hnaní se za prachama" nebo jejich klid, prázdné silnice, neznalost našeho světa? A mrzí mě, že náš systém (vláda, politika, spoelčnost, ...) vyprodukoval tuhle myšlenku, že si člověk připadá tak mizerně, že ho 20 let po revoluci napadne tohle... To mě hrozně štve... A přijde mi to nebezpečný... A.

    OdpovědětVymazat
  5. Jestli si přečteš můj článek pořádně, tak uvidíš že spojení "oáza míru" byla vyslovena z pohledu severokorejců.Já si myslím že většina z nich svojí zem takhle chápe. Ano, je to pravděpodobně způsobeno vymytím jejich mozků, ale není to obyčejnému člověku nakonec uplně jedno?! Každý nemá ambice dělat revoluci. Každý nemá ambice hledat pravdu, nebo koukat pod slupku. Spousta lidí si chce žít v poklidu a spousta lidí chce jen jednoduše věřit. Věřit, že ten náš stát, je dobrý stát a že náš vůdce, je dobrý vůdce.

    OdpovědětVymazat
  6. Hlavní rozdíl je v tom, že mi si můžeme vybrat způsob života - jesli se budeme pachtit za penězma a nebo budeme žív souladu s přírodou a o nic se nestarat. A jejich žít v poklidu znamená nemít žádná práva, nemít co k jídlu, poslouchat každodenní vymývání mozku, dřít jak kůň od ráno do večera a nemít si co koupit za těch pár penízků a když si náhodou něco uspoříš, tak provedou měnovou refermu a nemáš zase nic.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak si to shrneme. Dřu od rána do večera jako kůň, nemám ušetřeno nic, takže si i bez reformy nemůžu nic koupit. Lži, kecy a kraviny poslouchám ze všemožných médií každej den, což je jen trochu modernější způsob vymývání mozků.
    A vybrat si způsob života?! Tak je ten největší blud, kterému každý věří. Nemůžeš si vybrat vůbec nic. Musíš se pachtit za penězma,protože tak je to tady prostě nastavený.

    OdpovědětVymazat
  8. Největší blud je ten, že se musíš chovat stejně, jako zbytek stáda. Máš byt, auto, každý rok dovolenou, jídla tolik, že se musíš starat o svojí linii? Tak to si žiješ asi skvěle, ne?

    A proč chodíš do práce? Aby sis koupil benzín, elekroniku, byt a hromadu jídla a nebo proto, že Tvoje rodina nechce jíst kůru ze stromů?

    OdpovědětVymazat
  9. Teda Pavliku, pár dní jsem mimo net a tady se dějou přímo revoluční věci ;-)
    Protože jsem ten kamarád, kterej ti odkaz na Jeden svět poslal, tak si dovolím i reagovat...a tentokrát to bude vyjímečně vážný a beze srandy, protože když čtu cos napsal, tak mě z toho až mrazí. Kdybych se s tebou totiž jen na vteřinu ztotožnil, celou věc takhle brutálně zjednodušil a na Severní Koreu se pokusil podívat jako na oázu míru a ráj spokojených dělníků, rolníků a pracující inteligence, v tu samou chvíli bych uviděl i koncentráky plný spokojených židů, gulagy a pracovní tábory plný šťastných vězňů nebo Heliodora Píku, Miladu Horákovou a spoustu dalších, kteří si za to mohli sami, protože jim to nebylo jedno a měli ambice hledat pravdu...ne, tak tohle já fakt nedokážu :-|

    OdpovědětVymazat
  10. Nehodlám se tady dohadovat s člověkem, který myslí že mě zná, vychvaluje tady naší rádobysvobodu a pak se ze samého strachu ani nepodepíše.
    Mimochodem můj byt i auto patří bance a na dovolený jsem byl za 12 let jednou. Takže se až tak skvěle nemám.
    Napiš mi Vančís, kde jsem napsal něco s čím se nemůžeš ztotožnit. Nepsal jsem nikde že je KLDR ráj na zemi. Dokonce v článku "Jen jedna věta" odsuzuju jejich praktiky. Říkal jsem jen, že si to tamní obyvatelé myslí.
    Téměř celej článek byla holá fakta bez přiklánění se na tu či onu stranu. A na konci zamyšlení, ale také bez rozuzlení. Nejdřív si přečti pozorně článek, pak můj komentář a pak se nech teprv unést a suď mě!
    Jediné co jsem si dovolil říct bylo, že je nelituju, a že obyčejnému člověku je nakonec jedno komu platí, záleží mu jen na tom, kolik platí.

    OdpovědětVymazat
  11. Ale no tak, Pavliku...když ti do komentářů napíšu svůj pohled na věc, tak to snad ještě neznamená, že jsem se hned nechal unést a soudim tě, ne? ;-)
    Takže ještě jednou...v čem se s tebou nemůžu ztotožnit? No přesně v tom, co jsem napsal - já prostě nedokážu celou věc takhle zjednodušit a na základě toho se pak na Severní Koreu podívat stejně jako ty. Nejde o nějaký slovo nebo větu, jde mi o ten pricip, protože kdybych na takový zjednodušování přistoupil, mohl bych se pak úplně stejně podívat třeba i na ty koncentráky, gulagy nebo politický procesy...ale to už se vážně jen zbytečně opakuju.
    Všimni si, že jsem ti tvůj názor nevyvracel, jenom jsem k němu přidal svůj (odlišnej) pohled na věc. V době tzv.mediokracie jsme zavalený spoustou informací, který (podle mě) nesmíme zjednodušovat, ale naopak trpělivě filtrovat, srovnávat a dávat si je do širšího kontextu. A když to udělám, tak nejen že vím, jestli bych si vybral Severní nebo Jižní Koreu, ale hlavně jsem rád, že žiju tam, kde žiju...a že tu spolu můžeme takhle svobodně filozofovat :-)

    OdpovědětVymazat