neděle 14. listopadu 2010

Pan Nikdo

Nedávno jsem viděl film Pan Nikdo. Nebudu tady psát recenzi, ale chtěl bych rozebrat myšlenku filmu. Šlo o to, že devítiletý chlapec vidí do budoucnosti. Vidět budoucnost ale není tak jednoduché, jak to vypadá. Když totiž vidíte v budoucnosti nějaké neštěstí, tak změníte něco v přítomnosti a budoucnost je hned jiná. Takže on stojí jako chlapec před těžkým rozhodnutím a vidí asi pět svých alternativních životů, které se odvíjejí právě od tohoto rozhodnutí.Těžká volba. Žádný z těch životů není jen štastný. Každý má své světlé a slabé chvilky. Pointa filmu je v tom, že rozhodnout se před tou vizí bylo těžké, ale poté, co si promítl budoucnost, bylo jeho rozhodování ještě těžší.
Na ten film jsem se těšil, protože jsem nedávno tuto myšlenku rozebíral. Myslím, že každý má možnost být například bohatý. Jde jen o to, udělat ve správnou chvíly, správná rozhodnutí. Každý má vlastně v určitém věku možnost dělat cokoliv a být kdokoliv. Otázka ale je, budeme potom šťastnější? Sám hledím často do minulosti a říkám si, že bych spoustu věcí udělal jinak. Ale kdyby ano, tak bych tu dnes třeba už ani nebyl. Nebo bych nepoznal mnoho lidí, kteří mě denně obohacují, ovlivňují a vlastně také mění. Takže bych také byl úplně jiný člověk? Nevím a je to vlastně dobře. Lituji ve svém životě jen promarněných příležitostí. Co si o té větě myslíte? Máme litovat nějakých imaginárních životů, které jsme mohli žít, nebo peněz, které jsme mohli mít?
Jsem pan Nikdo. Nebojím se to přiznat. Sám před sebou jsem pan Nikdo. Ve svém životě jsem se zklamal. Nedosáhl jsem vytyčených cílů. Nejsem takovým člověkem, jakým bych chtěl být. Trestám sám sebe za promarněný čas. Trestám všechny kolem sebe za mé selhání. Nechci být pan Někdo. Chci být pan Nikdo a pomlouvat pana Někdo. Nikdo není pan Někdo. Všichni jste pan Nikdo.

13 komentářů:

  1. Nejsem Nikdo a ty taky ne. Nikdo není nikdo. Jak tohle měříš? Podle peněz, společenskýho postavení?

    OdpovědětVymazat
  2. Vůbec ne. Lidi co maj peníze a postavení u mě nemají větší hodnotu, než ty, co žádné nemají. Mrzí mě, že Ti to vyznělo tak povrchně. Co mě ale mrzí víc je, že kdyby to napsal někdo jiný, tak by sis to takhle nespojila.

    OdpovědětVymazat
  3. Ve 30 život začíná....a není to můj výmysl!!!Já před 7 lety nastoupila na VŠ,TEPRVE NEBO UŽ?Polož si pár otázek...

    OdpovědětVymazat
  4. Po přečtení tohoto článku mi začal trochu lézt mráz po zádech a strašně bych ten film chtěla vidět. Rozhodování v životě je těžké, ale jaký by to bylo,kdybych se někdy rozhodla jinak? Já bych se asi JINAK nikdy nerozhodla, vždy tu bylo něco, co mě ovlivnilo, abych udělala dotyčnou věc tak, jak sem jí udělala. Prostě si musel, nebo si byl dotlačen, nebo nemáš odvahu něco říct,nebo toho řekneš až moc,nechceš aby si lidi něco mysleli, máš málo peněz, něco tě vždycky "někam tlačí, kam ty ani nechceš" atd..... vždy to uděláš "pro něco, pro někoho" .... máš dceru, teď si taky nebudeš říkat, že uděláš to abys byl bohatý a odjedeš do ciziny, radši budeč v CZ a vychovávat dceru, proč? důvod ... máš ho, proč ses nerozhodl jinak? ....ber to tak, že i kdybys měl druhou možnost, vybral by sis asi tu, kterou sis zvolil teď.

    OdpovědětVymazat
  5. Myslím, že budeš vědět kdo to psal, ale pokud chceš nápovědu, stačí se mi jen podívat do očí (nic jiného totiž neuvidíš)....

    OdpovědětVymazat
  6. POZOR, změna, ty už mi koukáš na hrb :)

    OdpovědětVymazat
  7. Motta o budoucnosti k zamyšlení:
    + Kdo chce, hledá způsoby; kdo nechce, hledá důvody.

    + Neměj strach z minulosti. Boj se budoucnosti!

    + Včerejšek je minulost.Zítřek je tajemství.Dnešek je dar. Tak podle toho žij.

    + Nejlepší způsob jak předpovědět budoucnost, je vytvořit si ji.

    OdpovědětVymazat
  8. Ty peníze jsi dvakrát zmínil, proto jsem se toho chytila, ale byla to otázka, čekám stále na vysvětlení, protože tomu článku moc nerozumím. Jsi NIKDO protože jsi promarnil svůj život? Všichni jsme Nikdo, protože jsme promarnili svý životy? ....
    Jinak souhlasím s anonymní :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Cítím se jako pan Nikdo kvůli všem těm důvodům, které jsem v tom článku uvedl. Poslední dvě věty jsou jen vylití zlosti na ostatní. Na koho konkrétně? Na všechny! Na všechny, co mají jasno. Na všechny, co vědí co chtějí. Na všechny, kteří našli cestu. Na všechny, kterým je to jedno. Psal jsem to v noci, jako výlev pocitů po zvláštním večeru, kde jsem byl s přáteli a vlastně úplně sám. Nestěžuji si, jen konstatuji. Vadí mi, že se ve třiceti hledám. Hledám směr, hledám způsoby. Je vzdělávání cesta Rito? Nevím. Moc děkuji anonymní za komentář. Takový rozměr bych Od Tebe nečekal. Moc jsi mě překvapila a děkuju.

    OdpovědětVymazat
  10. Možná bys měl začít dělat nějaký sport. Nejlépe kolektivní. Nebo nasměrovat svůj volný čas jiným směrem...Každý je někdo. Jde o to příjmout sám sebe takového jakým jsem. Nebýt na sebe hrdý ani pyšný, ale brát se sám, se všemi klady a samozřejmě zápory. Jinak skončíš v ordinaci docenta Chocholouška...MD

    OdpovědětVymazat
  11. Chtěla jsem tím říct,že jsi ještě hodně mladej na to ,abys dělal prohlášení typu PROMARNIL JSEM SVŮJ ŽIVOT!!

    OdpovědětVymazat
  12. Kolektivní sport? To se radí, když má člověk nadváhu a ne, pokud si chce někdo, jen tak trochu zamyslet nad svým životem .... a zda je na to dost starý? nechtěla bych se ve 40ti otočit a říct si, co jsem udělala špatně, když už budu hnusná a vrásčitá :)

    OdpovědětVymazat
  13. Nejsi a nikdy nebudeš Nikdo. Alespoň pro mě ne. Jsi člověk, jehož si vážím nejvíce na světě, už proto ne.
    Záleží na tom, čím ten status definuješ. Pocitem štěstí? Úspěšností seberealizace? Naplněním snů, cílů či ambicí? Nebo promarněných příležitostí?
    Pořád setrváváš v tomto přesvědčení?
    Zítra si o tom můžeme popovídat.
    Tvá nejdražší (alespoň doufám :))

    OdpovědětVymazat