neděle 17. ledna 2010

Avatar



Nedá mi to a po včerejším shlédnutí Avataru o něm musím napsat. Jednu recenzi od Markétky si můžete přečíst tady, ale ta moje nebude tak pozitivní.

Už mě totiž začínají štvát filmy, co se nás snaží vychovávat. Globální oteplování a naše chování k přírodě je teď zrovna hodně aktuální a tak proč si dělat hlavu s nějakým zajímavým příběhem. Prostě vykrademe nějaké starší filmy (Tanec s vlky, Pán prstenů), přidáme trošku té romantiky, kopu digitálních efektů a máme film, nebo lépe řečeno guláš.

Téma, kdy hrstku lidí, kteří si žijí v klídku a v míru, chce vyhnat, nebo zničit nějaká velká a mocná korporace, je už tisíckrát ohrané. Samozrejmě že ta hrstka je neuvěřitelně statečná, že se i po počátečních neshodách nakonec spojí, utlačovatele vyženou atd atd.

Za pochvalu stojí snad jen speciální efekty, které tvoří víc jak půlku filmu, ale jinak kýč, odkazy na bezpráví, kýč, odkazy na ničení přírody, kýč, romantická láska, která je na chvilku zničena lží a potom ještě nějaký ten kýč.

Raději se podívám na nějaký film se zajímavým příběhem bez speciálních efektů za milion dolarů (To, co dýchám, Crash, Na území žen), než na trapnej digitální myšmaš za 300 milionů.

21 komentářů:

  1. I když jsme tenhle film neviděli, musíme tě pochválit za recenzi...má vypovídací hodnotu i grády :) H&V

    OdpovědětVymazat
  2. Jojo, dobrá recenze...a zvlášť když to srovnám třeba s něčím takovým :-)
    Už se těšim, až opadne první vlna šílenství a zajdu se na Avatar taky podívat - jsem docela zvědavej, jestli bude můj názor blíž tobě nebo Markét s Pájou...typoval bych spíš tebe, ale občas umim sám sebe překvapit ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Jsi to viděl jenom dvě dé co? :o)

    OdpovědětVymazat
  4. No, nevím. Já když jsem šel na Avatar ve 3D, tak jsem čekal skvělou zábavu a odreagování se. Určitě jsem na to nešel s tím, že to bude mít nějaký skvělý příběh (který tu ještě nebyl a který po pěti minutách neprohlédnu) se zásadním poselstvím pro lidstvo. A proto jsem byl také uchvácen, spokojen a skvěle jsem se bavil. To, co dokážou dnešní bratři v triku je neuvěřitelné. Cameron opět posunul hranice možností a vyprávění mnohem, mnohem dál... Je jasné, že většina příběhu byla roubována na to, aby dokázal z počítačů vyšroubovat maximum a nám padla čelist (a že mi několikrát padla. Např. různé přelety mezi skalisky, pády z výšek a pod.
    A teď už těžko někdo natočí film o lásce, bezpráví apod., aniž by tím někoho vykrádal, nebo se někým inspiroval. Pokud ano a dokáže vymyslet příběh, který nikoho nenapadl a divák ho neprokoukne po pěti minutách, tak je to opravdový umělec. A rád se na takový film podívám. Ale pokud mám chuť navštívit vizuálně nádherný svět, nechat se unášet dějem a netrápit se tím, co mi chtěl režisér asi tak říct a proč z kina odcházím s depresí a nevím, jestli má cenu ještě žít, tak se znovu půjdu podívat na Avatara...
    P.S. Pro Vančíse, v Kadani bude žit brzy 3D kino, tak ještě chvilku vydrž......
    PP

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Teda, Péťo, tys to vystih! ;o)

    Pavlíku, obávám se, že jsi shlédnul jiný film než my ostatní (já, Petr, Jitka, Petr 2, Pája a Eva - dovoluji si mluvit jenom za tyhle), tedy ten Tvůj byl chudší o celou jednu dimenzi. Popisuješ tu černobílou duhu! Ten biják byl hlavně KRÁSNÁ PODÍVANÁ, (dalo by se říct i show) o kterou jsi přišel a tak pitváš ten zbytek. My byli mnohem víc vtaženi do filmu. Příklad: ona ho chce střelit, jenže na ten zacílenej šíp se jí snese medůzka. Snáší se pomalu a Ty se nudíš.. "uf, to je děsný, teď mu tam sedne, a ona ho nezabije, pak se do něj zamiluje... atd." no ale my ostatní, co máme na očích ty brejle si říkáme: "jééé to je ale překrásná medůzka a jak v tom vzduchu lehce plave..." A režisér ponechal divákovi jenom na zírání spoooustu času. Protože to dělal hlavě trojrozměrně.
    Takže asi tak.
    Skutečně to byla jen vizuálně krásná ekoscifi a ne psychologický drama, to máš teda pravdu.

    Pro Tebe už to nemá cenu, ale vy ostatní: běžte na to prosimvás se všim všudy, těším se na další debatu :o)

    OdpovědětVymazat
  7. Souhlasím s Amarou a ostatními, co opěvovali lítající "medůzky"- což byly mimochodem semena z posvátného stromu bohyně Eiwy :) Pavlíku, tenhle film si nehraje na psychodrama nebo představení nejnovějšího a nejneokoukanějšího příběhu v historii. Tenhle film byl a je od počátku stavěn na efektech- už celou svojí kampaní- stačí se podívat na trailery, není tam žadnej milionkrát ohranej citát, něco ve smyslu "navraťte se k přírodě, třiďte odpad..." atd., ne, je tam "film od Jamese Camerona, režiséra Titanicu, Terminátora,...".
    Já na to jela do Prahy, přiznám se, nechtělo se mi tam, a když už sem tam jela, čekala sem od toho jen a jen ty efekty, na příběh sem vůbec, ale vůbec nesázela. O to víc se byla překvapená.
    Tebe sme možná s Markétkou (a asi nejen my)příliš navnadily (že by malá ňadra Na´vi žen nebo jejich sexy emancipace?:) ), něco si od toho očekával a byl si zklamán. To celkem chápu.
    Ovšem pokud si najdeš chuť, čas a peníze, myslím že to pro tebe ještě má cenu vydat se do Prahy do IMAXU na 3D... to už budeš odproštěn od sembemenšího očekávání, co se příběhu týče, a možná si užiješ to ostaní a řekla bych i to hlavní, co Cameron chtěl představit. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Nemusíš jezdit do Prahy, stačí chvilku počkat, než to 3D zprovozní v Kadani, jak jsem již psal výše...

    OdpovědětVymazat
  9. No jo, jenže až v Kadani zprovozní 3D, tak se tu rozjede další vlna davovýho šílenství...a já kino plný rozverných teenagerů fakt moc nemusim ;-) Asi budu muset do tý Prahy...nebo do Loun - tam už 3D chvíli maj a je to trochu blíž.
    Jo a holky, nejsou ty lítající medůzy náhodou žahavý, stejně jako bejvaj medůzy v moři? Já jen abych jel kdyžtak v neoprénu :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Díky (tentokrát těm debatujícím, ne Pavlíkovi), zase vím, na co nejít;) Po Titanicu další jistota:D

    OdpovědětVymazat
  11. Taky jsem na Titanic nešla, právě kvůli tý trapný davový psychóze. A ten odpor mi vydržel až donedávna, kdy jsem to shlídla v televizi, protože už bylo dostatečně "po všem" a docela se mi to nakonec líbilo.

    OdpovědětVymazat
  12. Titanic jsem do dneška neviděl a nějak po tom ani netoužím, ten je pro mně kýčem. Stejně jako bych nešel na divadlo, kde "herci" kadí na jevišti a dělají různé další zajímavé věci. To mi nic neřekne. To zvládnu sám:-)
    Ale Avatar, to je můj šálek čaje. To je pro mně vizuální koncert. A nemusím předstírat po zhlédnutí tohoto filmu a při jeho rozboru, že jsem intelektuál:-)
    A další Cameronovi filmy nejsou taky vůbec špatný - Terminátor, Aliens, Propast...

    OdpovědětVymazat
  13. Myslim že hodnocení je moc přísný. Jasně příběh Avatara je celkem jednoduchej a vykradenej. Podobný příběh tohoto rázu by zvládl celkem dobře (možná i líp) rozpitvat rumunský režisér ve filmu s jedním barákem, zahrádkou a pejskem. Rozdíl mezi rumunským režisérem a Cameronem je ale ve výpravě. A to je hlavní rozdíl mezi filmem z Hollywoodu a filmem z rumunské produkce. Proto do IMAXu půjdu na Avatara o ekologii než na rumunský film o ekologii. A proto taky od Avatara nebudu čekat bůhvíjakej příběh, i když vzhledem k přehnaný mediální kampani to možná někdo očekával...
    hrábě Šámonoff

    OdpovědětVymazat
  14. Je to tak, Pane Peti, jde o šálky kafe. Mě nikdy filmový efekty nebavily, takže na ně nechodím, zvláště když i jejich milovníci upřou filmu ty další možné dimenze. Taky mě nebaví slaďáky v historických kulisách, o čemž mě sem tam přesvědčí nějakej zhlídnutej nuceně v autobuse se zájezdem... poslední otřesnej byl Pearl Harbour. Hovna mi taky moc neříkají. Ale chápu, že je spousta romantiků, milovníků efektů nebo sraček na těle, a těch se vůbec nechci dotýkat (těch milovníku obrazně, těch sraček ani normálně). A James Cameron je talent na efekty a ne filmový genius... filmoví geniové by měli ve filmu mít těch složek naplněných více a proto mě mrzí udělování Oskarů, Globů a podobných cen filmům řemeslnných talentů a ne filmům geniálním. Nicméně, asi to chápu - neurodilo se, geniové se už nerodí, resp. je jeden za generaci a Oskaři se udílejí každý rok... v době Shakespearově by asi taky bylo otřesný udělovat ceny za divadlo každý rok. Shakespeare by tak opticky vypadal jako jeden ze sta... a nebyl.

    OdpovědětVymazat
  15. A není právě v tom geniální, že dokáže přenést na plátno něco, co si někdo nedokáže ani představit? A pokud člověk přistoupí na jeho hru, tak ho čeká odreagování se a výlet někam, kam se jinak nedostane, pokud nemá stejný dar jako on?
    Protože už Shakespeare napsal vše, tak všechno je už jenom jeho vykrádání a kýč:-)
    V této tabulce je 250 nejlepších filmů, podle hlasování filmových fanoušků a většina filmů má několik Oskarů. A určitě pár geniálních filmů tam je... i v první desítce... http://www.imdb.com/chart/top

    OdpovědětVymazat
  16. Koukal jsem teď pooprvé v životě na oba díly Kmotra. Líbilo se mi to. Asi bych to nemusel vidět dvakrát a nepovažuju to za geniální, ale už to, že jsem vydržel dvakrát dvě hodiny neocházeje ani na záchod, je velmi dobrý zhodnocení. Naopak Tenkrát na západě za geniální považuju. A jsem překvapenej, že to v tý anglosaský hitparádě je až za jinym filmem Sergia Leoneho - o dva roky starším titulem Hodný, zlý a ošklivý, který jsem neviděl. No, co ti budu povídat, na příští pololetí už je v programu filmovýho klubu:-)

    OdpovědětVymazat
  17. Koukám že se to tady pěkně rozjelo. Tak trošku jsem to čekal. :-) Neměl jsem Peťo v úmyslu si při rozboru toho filmu hrát na iteligenta. Já si jen nemyslím že 3d efekty dokážou zakrýt tak neuvěřitelně trapnej příběh. Dovedu si představit že jsem unešenej hodinu, ale 3!!!! Říkám si že když má někdo 300 milionú na film, tak si mohl zaplatit scénáristu aby mu napsal něco smysluplnýho. Kdejakej sitcom má lepší scénář. Proč to teda rovnou místo Avataru nenazvat Reklama na 3d. Myslím že ani 3d by můj názor nezměnilo. A jestli na oscarech dostane Avatar jinou cenu, než za speciální efekty. tak je to výsměch celé té soutěži.

    OdpovědětVymazat
  18. Tak mně zase ten příběh nepřipadal až tak pitomej. Jasně, bylo mi jasný, kam to bude směrovat, ale pořád jsem byl na 3D sci-fi a né na psychologickém dramatu, kde je hlavním tématem rozpitvat lidskou duši. A pokud si odmyslím všechny provařená témata, jakou jsou láska zničená lží, bezpráví, ničení přírody atd., tak už opravdu nevím o čem by ten příběh mohl být a jak by vypadala planeta Pandora. Pokud by se to netočilo např. na Žiškově. To by byl asi úplně jiný film a mohl by stát ten milion dolarů. A takových filmů je určitě více než dost, tak proč jít na Avatar. Ale takový příběh nám režisér asi nechtěl vyprávět. Pokud mách chuť se 3 hodiny bavit, odreagovat se od denodenních poviností, kochat se nádherným světem a nesnažit se řešit spolu s filmem nějaké zásadní filozofické otázky, tak Avatar je jasná volba. Četl jsi recenzi na premiere.cz :-)
    Když jsem koukal s Markét na Návrat do Cold Mountain, tak jsem taky od začátku věděl, jak to dopadne. Provařené téma zničené lásky a pomsty, kdy hlavní hrdina umírá. Ale film jsem si vychutnal, protože byl skvěle natočen a zahrán. A to je přesně ono. Každý film je natočen jinak (kniha, obraz atd.) a na člověka také působí jinak. Někde převládá strhující zápletka, někde vede vnitřní boj hrdiny, jinde vede vizuální stránka filmu. A teď je na každém, aby si vybral svůj šálek čaje a přijal režisérův styl vyprávění a to, co nám chtěl zdělit. A nechápu, proč chodit na něco, co není můj šálek čaje.

    A co jsi od filmu čekal Ty? Strhující příběh, který Ti ukáže vnitřní svět hrdinů filmu a který ju ještě nebyl a nebo skvělou jízdu, která Tě strhne a ukáže Ti nádherný svět Pandory a jejího lidu? Já jsem čekal tu jízdu.

    OdpovědětVymazat
  19. Já chápu že tebe jako nadšence jedniček a nul tohle ohromilo,ale u mě to nesplňovalo základní definici filmu. A to je (u mě) vyprávění nějakého příběhu. Mám rád trikové sekvence, baví mě to, rád se na to koukám, ale pořád to beru jako takovej "bonus", kterej má sloužit hlavně tomu příběhu. Beru to jako že příběh jsou cihly a speciální efekty jsou omítka. A zeď pouze s omítky nebude držet.
    Představuju si jak James Cameron říká : Co takhle udělat nějakej trikovej 3 hodinovej spektákl.Už na to máme technologie, počítače jsou dostatečně výkoný, tak proč ne? A o čem to Jamesi bude? Tak to je mi u prdele. Nacpeme tam nějaký klasický ověřený klišé. Jde mi stejně jen o to vyrazit lidem dech technologií a třetím rozměrem. Koho bude zajímat o čem to je.
    Odpověď je že mě to zajímá. Já se nenechám opít rohlíkem v podobě krásně vytvořené Pandory. Chci víc!!!

    OdpovědětVymazat
  20. Trošku mi pomohl Honza a proto budu opět citovat pana Svěráka jr. "Každý film má mít nějakou atrakci. Buď vstupujete do postav a prožíváte to s nimi, nebo je to sranda, nebo je to tvoření nových světů. Cameron vytvořil nový svět a nechal nás do něj vstoupit..." Pokud chceš vstupovat do postav, musíš si vybrat jiný film. Tento film opravdu nebyl o vnitřních světech, ale o novém světě, do kterého jsem rád vstoupil. A pokud je takový vymyšlený svět celý vytvořen v počítačích, tak to beru jako způsob vyprávění a jako jedinou možnost vytvořit takový svět a né jako bonus.

    OdpovědětVymazat